Followers

Sunday 18 December 2011

8 Fakta Menarik Mengenai Tidur

Tiada insan yang sebegitu hebat dimuka bumi ini yang mampu untuk tidak tidur selama-lamanya. Tidur sebenarnya beri banyak kebaikkan untuk diri kita. Jadi pada entri kali ini Terbaik Dari Ladang ingin kongsikan 8 Fakta Menarik Mengenai Tidur kepada sahabat-sahabat. Jom kita kaji apa fakta yang menarik sangat tu. =)

1. Tanpa makanan, manusia boleh hidup selama lebih kurang 14 hari, tetapi tanpa tidur, manusia hanya boleh bertahan selama 10 hari.



2. Mamalia yang paling lama tidur adalah Koala (22jam), Kelawar (19jam) dan tenggiling (18 jam) manakala mamalia yang tidur paling sekejap pula adalah zirafah (2 jam), rusa (3 jam) dan gajah Asia (3 jam lebih sikit).


3. Apabila Dolphin tidur, hanya separuh otaknya akan nyahaktif, lagi separuh digunakan untuk membantu proses pernafasan.


4. Mengikut kajian pakar, 1 daripada 4 pasangan tidur di katil berasingan.



 5. Bermimpi adalah normal tidak kira ianya mimpi ‘indah’ atau ngeri. Mereka yang tidak bermimpi selalu dikaitkan dengan masalah peribadi atau personaliti.





6. Perkara yang berlaku ketika tidur ialah otak akan berehat, sel-sel rosak diperbaiki dan mengeluarkan hormon-hormon tertentu


7. Selalunya 70% dari mimpi seorang lelaki adalah tentang lelaki yang lain dan 30% tentang perempuan manakala bagi seorang perempuan, 50-50 tentang lelaki-perempuan lain.


8. Selalunya kita hanya akan bermimpi tentang seseorang yang kita pernah lihat tidak kira sama ada masih ingat atau tidak.




*Bersambung entri yang akan datang =)



-c.f-

No comments:

Post a Comment

Entri-entri Menarik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...